hej rup! - Úvodná stránka

stránky

pre tých,

čo sa neboja

rozmýšľať inak

20. 01. 2020 • úvodná stránka • rubriky • linky •

 

Úvodná stránka
O čom to tu je?
Deforma školstva
Vojna v Iraku
Dôchodková deforma
Rok 1968
November `89/ Slobodné voľby
Slovenská ľavica
Zelení
Socializmus
Alter/globalizácia
Latinská Amerika
Osobnosti
Ostatné
NATO
Weblinky
Rozšírené vyhľadávanie
Osobná úprava

Vyhľadávanie



Z archívu



Protest - pro test

Jaro Dunaj

Tak si pomaly ale iste zvykáme na zátarasy v mestách, osobné prehliadky, odklonenú verejnú aj osobnú dopravu. Policajtov v civile nahrádzajú kamery, skenery a všeliaké iné potvorstvá. Aby sme dokázali že je to všetko treba, tak niekto spriaznený šuchne do igelitky šulec nejakej "Explosivo Plastico" samozrejme tak, aby ani náhodou nebuchla, a keď by buchla, tak rozmetá len smeti z kontajnera. Iných smetí sa ani nedotkne, lebo nemôže. Správy sú plné rečí o čoraz zbytočnejšom NATO. Pomaly ale iste sa menia na predvádzanie zopár samoľúbych manekínov alebo postarších skínov v oblekoch. Všetci sa trasú nad teroristickým krajcom chleba a špekuľujú ako z neho uhryznúť čo najväčšie sústo.

(01. 06. 2004)



Linka na dnes



Československá anarchistická federácia

Dnes už slovutná stará dáma medzi anarchistickými skupinami u nás (ani anarchisti samozrejme nie sú imúnni voči tradičnej chorobe odporcov panujúceho poriadku, t. j. rozdrobenosti). Pekná stránka so širokým obsahom, ktorý sa neobmedzuje sektársky len na „rýdzo anarchistické" témy.


Komentáre
k článku: Folk ľuďom a ľudovky folku
(zo dňa 25.10.2005, autor článku: Joseph Grim Feinberg)

Komentár zo dňa: 29.04.2008 21:19:20
Autor: Vladimír Rohaľ (info@videorohal.com)
Titulok: Aj iné kapely na východe tvoria ľudové disko, alebo ako nazvať tento smer ?
V socialistických rokoch sa kapely orientovali, teda vo svojom repertoári mali čisto prevzaté moderné skladby, podľa vtedajších nariadení iba 10 % zahraničných autorov a 90 % našich autorov - možno tam bola niekde tolerancia aj na 20 % zahraničných, vlastne sa už ani nepamätám...Podstatné je, že tieto amatérske kapely ak sa chceli uživiť, teda hrať, museli sa presadzovať povedzme hraním na svadbách, plesoch, či stužkových slávnostiach... Pamätám si aj nariadenie, kde v čase otvorenia volebnej urny som hral s kapelou pred volebnou miestnosťou pre prichádzajúcich voličov...samozrejme zadarmo...Podstatné, čo chcem povedať je ale to, že po roku 1970 začali vznikať prvé amatérske ľudové zoskupenia, ktoré vymenili klasické akustické nástroje /husle, viola, kontrabas, niekde aj cimbal, harmonika/ za nástroje elektronické /gitara, basgitara, varhany, akustické bicie/ a tieto kapely si prispôsobovali aj ľudové piesne pre nové nástroje. Samozrejme, spievalo sa už do mikrofónov. Už vtedy sa začalo s formovaním ľudovej piesne do nového hudobného štýlu. Som jedným z tých pracovníkov bývalej socialistickej osvety, ktorí podporovali a usmerňovali hudobné amatérske ľudové zoskupenia či už s elektronickými, alebo akustickými nástrojmi. Tiež som nesúhlasil s rôznymi obmedzeniami, pretože čosi nové sa považovalo za extravagantné a vtedajšia doba to nechcela akosi podporovať... Po roku 1980 vysúpili v Slovenskej televízií - Košice prvé kapely, ktoré v štýle big beat zahrali prvé ľudovky: Hej, boboňec, boboňec, žeľeni boboňec - tušim bol hit a odznel viackrát. Názov kapely si však nepamätám. Neviem presne posúdiť ako sa táto hudba vyvíjala vo vtedajšom Stredoslovenskom, alebo Západoslovenskom kraji, pracoval som, býval som a hral som vo Východoslovenskom kraji. Ako som už spomenul, vtedajšie - síce aj terajšie amatérske kapely - ak sa chceli presadiť a hrať na verejnosti, chystali si repertoár na svadobné hostiny, alebo tanečné zábavy. Toto tiež smerovalo a nútilo kapely prispôsobovať sa. Na svadobných hostinách a tanečných zábavách boli na východe republiky stále žiadané ľudové piesne. Ak zoberieme v úvahu aké bolo národnostné publikum - na východe prevážne východniarsky dialekt ... šariš, zemplín, spiš, alebo rusínske, alebo gorálske...začali sa texty piesní taktiež prispôsobovať. Napríklad na rusínsku ľudovú pieseň sa v niektorých oblastiach začalo spievať šarišským dialektom.
Ako som spomenul už po roku 1980 sa začali v štýle big beatu hrať ľudovky aj na svadbách a iných príležitostiach. Po roku 1990, teda po politickej zmene v našej republike začali voľnejšie prenikať zo západu rôzne nové hudobné štýly a žánre, ktoré sa aj voľne hrávali v novovzniknutých rádiách ...
Muzikanti reagovali na to tak, že hitové piesne preberali do svojho repertoáru. Zároveň s rozvojom techniky, začali sa k nám dovážať nové hudobné nástroje, predovšetkým klávesy ale aj rôzne efektové zariadenia a takzvané seqencery. Na týchto prístrojoch sa dala naprogramovať celá seqencia hudobných nástrojov a každý nástroj mohol meniť zvukovú banku, rôzne efekty a výsledok sa tvoril v takzvaných MIDI súboroch. Tieto midi súbory však mali veľkú chybu v tom, že jednotliví výrobcovia Yamaha, Rolland a podobne sa nevedeli zhodnúť na tom, aby sa midi súbory dali načítať aj v konkurnčnom výrobku. Až po roku 1995 sa začali ujednocovať vo výrobe takzvaným General midi... Tu chcem povedať, že niektoré klávesy /samohrajky/ mali niekoľko hudobných štýlov už zabudovaných vo svojej pamäti a tieto štýly sa dali využiť na to, aby šikovný programátor vedel vložiť do tohto štýlu ľudovú melódiu, ktorú potom zahral s kapelou na produkcii. Podobne to bolo s midi súbormi, ktoré sú v podstate celá pieseň rozložená do stôp a teda ako sa midi súbory vymieňali medzi hudobníkmi, tak podobne mohli ďalší muzikanti pridávať ľudové melódie do nových hudobných štýlov. A MÁME TU NOVÝ HUDOBNÝ ŽÁNER, KTORÝ SOM NAZVAL EšTE V ROKU 1995 ĽUDOVÉ DISKO. V Slovenskom rozhlase - Košice sa tento žáner pomalý začína vysielať, ale hudobní redaktori ešte stále neradi hrajú túto hudbu. Najčastejšie je hrávaný tento štýl v relácií Hráme našim jubilantom, občas aj v rusínskom vysielaní.
Ešte moje postrehy: najväčšie nemenované hudobné vydavateľstvo na východe republiky v súčasnosti vydalo už veľa hudobných titulov s týmto žánrom, môžem spomenúť amatérske kapely ako PROBLEM z Bardejova, JUNIOR z Kamienky, TON z Medzilaboriec, PROSPEKT zo Svidníka, KAPPA /Gamma/ z Vranova, JUNO z Čirča a pod...Ak je povolený odkaz na komerčnú stránku, potom kliknite sem:www.videorohal.com, ak nie, prosím vymazať

Reakcia na komentár
"Aj iné kapely na východe tvoria ľudové disko, alebo ako nazvať tento smer ?"

Meno (alebo prezývka):  
E-mail:  
Titulok (nadpis komentára):  

A ešte kontrolná otázka: Koľko písmen je v slove "hejrup"?



Základom tohto webu je redakčný systém phpRS napísaný v jazyku php.
Úprimná vďaka za pomoc pri jeho úprave patrí (v chronologickom poradí)
Viliamovi Búrovi, Robertovi Zelníkovi a Petrovi Gočevovi.